Fòrum

Benvingut i benvinguda Convidat 

Mostra/Amaga la capçalera

Benvingut convidat, per publicar al fòrum cal registrar-se.





Pàgines: [1] 2
Autor Tema:Teoria i llenguatge musical
vicent
Principiant
Entrades: 43
Permalink
Publica Teoria i llenguatge musical
el: May 26, 2012, 22:36
Cita en la resposta

Hola companys, un mal endèmic dels dolçainers, encara que cada vegada es dona menys, és la manca de formació musical i solfeig, ja que abans fins i tot es tocava de menòria i no calia ni saber llegir una partitura.
Amb l'incorporació de la dolçaina a les bandes i la proliferació d'obres especifiques per a doçaina és fa necessari saber llegir i estar ben afinats.
Per desgracia jo soc dels que ténen el llenguatge "agafadet amb fils" mes que res per que m'he ensenyat de forma autodidacta i considere que amb la meua edat ja he fet tart per anar al conservatòri ( i les classes particulars no me les puc permetre, ja em ve costera amunt les de dolçaina).Crec que no seré l'únic i seria interesant intercanviar dubtes i que algun músic ens les puguera aclarir.
En el curs que estic he començat a tocar ritmes de compassos compostos "massa sovint" i estic enbolicant-me bastant.
Ahí va , buscant per internet la configuració ritmica de un compas PER EXEMPLE de 10/8 unes pàgines diuen que es composa de 2 temps ( 3+2 3+2) altres diuen (5+5) el mestre em diu que tinc que fer 3+3+2+2 ( punchacha punchacha puncha puncha ) i ja no digam del 12/8 que em diu que és igual però porta una "puncha" mès al final. Quan conviuen en un mateis paper 4/4 10/8 12/8 3/4 2/2 etc. canviant i tornant a canviar i per suposat variant la velocitat de metronom ( sinó quina gràcia tindria??? ) no vos dic la "puncha" on se me posa.....
Algu sap si hi ha una norma, o depen del compositor o del director o del interpret. Jo crec que l'ùnica diferència està en els accents, que ja és bastant... però si m'ho puguereu aclarir i ampliar la informacio vos ho agrairia.

josep
Novell
Entrades: 6
Permalink
Publica Per a: Teoria i llenguatge musical
el: May 30, 2012, 08:33
Cita en la resposta

Hola a tots i totes. Vicent, no sóc un gran entés en el tema però espere poder ajudar-te un poc. Primer voldria fer una aclaració, ja que els compassos que dius no se'ls anomena compostos, encara que entenc que el que vols dir és que estan formats per la suma d'altres compassos regulars. Per exemple el 6/8 és un compàs compost, ja que es subdivideix de forma ternària(té 2 temps i en cada temps entren 3 corxeres).

Als compassos que et refereixes es solen dir irregulars, i crec que també compassos d'amalgama, o d'aksak. Com aquestos compassos no són regulars, el que fem és dividir-los com dius tu en compassos regulars. Però com? Com dius tu uns diuen una cosa i altres altra. Hi ha autors que especifiquen al principi de la partitura entre paréntesis quin esquema segueix i d'altres que posen una espècie de línies divisòries, però la majoria d'autors no ho fan, ja que llegint la partitura pots saber-ho.

Per exemple: el 10/8 que dius tu, si per exemple veus que els compassos estan formats per negra amb puntet, negra amb puntet, negra, negra, és que s'ha de tocar seguint l'esquema 3+3+2+2. Si per exemple està negra puntet, negra, negra puntet, negra, és que és 3+2+3+2. Per tant depenent de quin esquema utilitza, l'accent fort caurà en un lloc o altre. Sobre el 12/8 crec que és regular, ja que té (12:3=4)quatre temps, i cada temps format per negra amb puntet. No obstant tal volta el compositor ha volgut donar-li un altre caràcter i si veus que agrupa diferent les notes, per exemple, negra puntet, negra puntet, negra, negra, negra, supose que hauràs de seguir l'esquema 3+3+2+2+2. Bé, no sé si t'hauré pogut aclarir un poc més el tema.

vicent
Principiant
Entrades: 43
Permalink
Publica Per a: Teoria i llenguatge musical
el: May 30, 2012, 22:48
Cita en la resposta

moltes gràcies, si que m'ha servit de molta ajuda , amés de la manera que ho dius és llogic, i tens raó esta escrit aixi com dius (negra . negra. negra negra) quan li pilles el ritme no es dificil de seguir però enrredra bastant el canvis cada 2 o tres compassos.el que passa també és que no sempre gasten el mateix patro, dins de la mateixa partitura,de vegades canvien les figures i no sé si és per errada o què ( per exemple amb un compas 10/8 -2 semicorxeres+(negra negra. banca) totes estes lligades, que seria normal, i un poc mes avant tens 2 semicorxeres+(banca blanca corxera) també lligades ¿? o (negra. negra) lligades + silenci de blanca i silenci de corxera) ¿? em confundeix un poc alhora de marcar els temps.
a més del meu desconeixement de les normes del lleguatge musical, de vegades el compositors o el que editen les partitures, semble un poc capritxosos alhora d'escriure, en la mateixa patitura el 3/4 esta escrit en forma de 2 tresets, i lligades les semicorxeres de tres en tres, de vegades unides per una barra totes elles, i altres amb 2 grups de tres ( no seria més llogic que fora 6/8 si estan lligades i cau l'accent cada 3 corxeres).
una altra,, compas de redona ( 4/4) Mi b i en el compas següent Re blanca +Re # blanca, sense entrar en la teoria de les comes, perquè no són iguals o mi b o re# els dos ¿? Com dic als qui tenim carencia de formació ens mareja bastant.
no penseu que es una partitura massa gran per a contindre tantes "variants", apenes 170 compassos ( i només tinc una veu, i en té 3, més els metalls), i l'autor no és un qualsevol ( J.R. Pascual-Vilaplana) però canvia 30 vegades de Compàs( sense comptar que per finalitzar canvia a un 3/8 per acabar amb una negra venint d'un 12/8) i empra 2/2, 3/2, 3/4 ,4/4, 10/8, 12/8, i 3/8 final. menys mal que no ,és més llarga sinò........

Clar que si penses, haver estudiat musica i sabries tot açò, no tinc més remei que donar-te la raó, però no sempre s'agafen les coses a temps
Si a algu li pareix que exagere, no tinc cap problema en pasar-li el paper per correu
Moltes gràcies per la teua colaboracio, Josep , i espere que continuem inercanviant impressions i reben la teua ajuda que pel que es veu entens bastant de música

josep
Novell
Entrades: 6
Permalink
Publica Per a: Teoria i llenguatge musical
el: June 1, 2012, 13:17
Cita en la resposta

Entenc el que vols dir. Encara que no ho parega, jo també he passat i estic passant per on estàs tu. De vegades un comença massa tard, però mai és tard per a aprendre coses. Jo no dispose de cap titulació, però al igual que fas tu, jo si no sé coses doncs intente resoldre-les d'alguna forma. No diuen que el "saber no ocupa lugar"? Per tant pense que fas molt bé en preguntar. Nosaltres som com formiguetes que poc a poc anem arreplegant informació.

Bé després de tota aquesta parrafada t'explique el poquet que sé. L'any passat la colla en la qual toque va estrenar una obra composada per a nosaltres per Jose R. Pasqual(La cremadella) i crec que et refereixes a aquesta. És la cremadella? Si no ho és, és molt semblant a aquest pel que veig.

L'autor en part expressa mitjançant notació el que vol escoltar, per tant la partitura estarà escrita tal i com vol el compositor. Ara bé pot haver error d'edició, però actualment ho dubte. Si està escrit així és perquè s'ha de tocar així.

Sobre el compàs de 3/4 que posa corxeres de 3 en 3 i no de dos en dos, pots pensar que seria millor portar-ho a 6/8. En un principi jo ho estudiava pensant així, ja que ho veia més fàcil. Sé que el director de la colla(Pasqual) i el compositor(J.R.) com era una obra d'estrena parlaven molt de com s'havia de dirigir, i ell ho volia a 3/4, ja que si hagués volgut que es tocara a 6/8 ho haguera posat així. A més a més també s'ha de mirar quin esquema segueixen els altres instruments, no sols la dolçaina. De totes formes encara que puga pareixer el mateix portar-ho a 6/8, açò no sé com explicar-t'ho, per a mi no em sona el mateix. Si ho solfeges a 6/8 i després a 3/4 tal volta ho pugues comprovar. Sobre els compassos de 10/8. No sé exactament com explicar-t'ho, encara que més o menys ho sé. De totes formes pensa que el director va marcant en tot moment el compàs i per tant ell portarà l'esquema rítmic oportú. Sempre està que si volguessis una explicació més detallada sobre el per què de l'escriptura d'eixa obra, o com s'ha de tocar, et posares en contacte o bé amb el compositor o bé amb algun director que l'haja dirigit. De segur que ells t'ho sabrien explicar millor.
Sobre lo dels sostinguts i bemolls, si hi hagués algun compositor, t'ho explicaria "de seguida". Jo de composició no tinc ni idea, sé que depén entre altres coses de la tonalitat en que està escrita, de la modulació, etc... Tal volta el teu mestre t'ho sàpiga explicar millor.

vicent
Principiant
Entrades: 43
Permalink
Publica Per a: Teoria i llenguatge musical
el: June 2, 2012, 18:14
Cita en la resposta

Gràcies de nou, has encertat de ple, es la cremadella, la peça que estic estudiant , no sabia que tocaves en l'esclat, ahí tambe ho fa l'home d'una cosina de la meua dona, pot ser el conegues ( ni no eres tu) , li diuen Pepe i és encofrador ( i amés un poc xaparret... jejeje).
De nou t'he de donar la rao en tot el que exposes, que per altra banda está molt ben explicat.
Jo no havia tingut en compte , ni els altres insruments ni el ritme de la percussió ( també crec que es bastant diferent assajar una peça amb "tota l'artilleria" que estudiar sols una veu de dolçaina, es pert quasi tot el sentit).
Quant al 6/8 i el 3/4 també és veritat que els accents canvien, tot i anar lligades mantenen el caracter i dona l'impressió de fer síncopa ( no sé si es dirà aixi ja que no sé massa de llenguatge però com que tu si que saps , sabras a que em refereisc).
Lo dels bemoll i solstés li ho vaig comentar al mestre i em va dir que estava MOLT BEN ESCRIT, que si haguera estudiat armonia ho voria, el mi bemoll busca el re i el re sostés busca al mi, armonicament ¿¿¿???? Tant de bo haguera estudiat música de menut... però be con tu dius vaig agafant coneixements poc a poc .El problema és que si li pregunte moltes coses al mestre, com que les meues classes de dolçaina duren mitja hora, se m'en va tot els temps en explicacions.... gracies a gent com tu que sabeu i ho compartiu , els que estem aprenent anem fent

josep
Novell
Entrades: 6
Permalink
Publica Per a: Teoria i llenguatge musical
el: June 3, 2012, 11:27
Cita en la resposta

Això de que jo sé, ho pose en dubte. Per les coses que dius i com les dius em sembla que tu també en saps o almenys aprens molt ràpidament. Sobre Pepe, no sóc jo. Si un dia vingueres alguna de les festetes que fem vories quin personatge. És l'ànima de la festa, canta, toca la guitarra, i com no la dolçaina. Ah, i no sap llenguatge musical. Tot és d'orella. Ja m'agradaria tindre l'orella que té ell. Sempre ens ve amb algun pasdoble nou que ha escoltat per la radio i l'ha adaptat per a dolçaina.
Una altra coseta que tinc curiositat. Com és que estàs tocant la cremadella? Has de tocar-la amb la teua colla o és per plaer? És que pense que si sols és per plaer, encara que tècnicament no és difícil, pense que si vols practicar ritmes irregulars doncs és millor agafar partitures que no tinguen tant de canvi, i així almenys crec que serà més fàcil assolir eixos conceptes. Però això és una opinió meua. En el llibre gros d'estudiant la dolçaina trobaras exercicis, d'aquestos. Crec que en el d'obres per a colla II també hi ha alguna cançó. I ara que és el corpus doncs per exemple Nanos de València té una part a 7/8. Ah, una cosa amb això no vull dir-te que et poses a practicar eixos exercicis, que per això tens al teu mestre i ell et coneix, i sap en tot moment el que t'ha d'ensenyar.

vicent
Principiant
Entrades: 43
Permalink
Publica Per a: Teoria i llenguatge musical
el: June 3, 2012, 21:06
Cita en la resposta

A Pepe el conec i he coincidit amb ell moltes vegades tant en el verger com en ontinyent( d'on soc jo, si li dius vicent l'home d'Isabel , la filla de Loreto, sabrà qui soc) i no fa molt en una comunió, com a fester és únic un autèntic crac, com a dolçainer no l'he escoltat, però si que sé , per què m'ho ha dit ell que tampoc té formació musical, i fa un temps el fill també tocava i ho feia molt be, en va dir.
Quan a la cremadella, t'explique: estem preparant l'audició de final de curs en la acadèmia on vaig a classe, i no sé a qui se li ha ocorregut escollir eixa peça,tal volta per que és molt diferent a lo que se sent per ahí, ja que inclou metalls i així toquem junts.
Es el meu primer any en eixa acadèmia , però crec que ténen costum de tocar, sols dolçaines , peces amb menys dificultats per què els qui ténen menys nivell puguen tocar les veus més fàcils, després instruments de banda i després els dels cursos més avançats ( per dir-ho alguna forma) tant d'una modalitat com de l'atra toquen junts, peces que duguen metalls. I a mi m'han " estacat " ahí també, i ahí em tens amb els canvis de ritmes.
Casualment en la etapa que vaig, estic tocant ritmes irregulars ( Ana no se casa, havanera de tales, el tintaro... els Nanos als que et redereixes etc. ) que barregen 5/8 , 7/8 i altres però una sols vegada o dos , però no estic descontent de tocar-la per què així , posant dificultats , és com s'apren i agafes soltura en tot tipus de ritmes ( que per a mí eren impensables de tocar almenys amb tant de canvi).
Una cosa si que et demane, NO ENS DENUNCIES A LA S.G.E.S. perfaaaa que no sé si en l'escola han pagat els drets de La Cremadella .... jejeje
Salutacions

josep
Novell
Entrades: 6
Permalink
Publica Per a: Teoria i llenguatge musical
el: June 6, 2012, 08:48
Cita en la resposta

Quan el veja li ho diré.
Si t'han "estacat" a tu també, bona senyal. Síntoma de que estàs fent les coses bé.
Com bé dius tu, posant en dificultats és quan s'aprén més. Si a més el que vol aprendre li posa les ganes que li poses tu, doncs encara més.
Sobre l'SGAE: pot ser un tema delicat. Jo sempre he pensat que tot ha de ser lliure, però clar jo no he fet cap obra,jejeje. Et comente un poquet del que m'he assabentat. La cremadella, tot i encomanar-la nosaltres, no és nostra. És de Jose R.. Nosaltres tenim una espècie de drets de la primera gravació, o això almenys m'han dit. Supose que si fos nostra ens hagués costat molts més diners. Per altra banda, quan Pere(crec que és el director vostre) ens la va demanar, nosaltres li ho vam comentar a Jose(Vilaplana) i ell es veu que va donar el permís. Per tant la teniu gràcies al compositor. Ara bé segons m'han comentat, i cosa que puc entendre, no li agrada molt que vagen passant-se papers així perquè així. Pensa que ell viu de la música. Pensa que d'alguna forma hem de premiar els dolçainers als compositors que fan obres per a nosaltres. Una forma de premiar-los és tocant-les adequadament, i l'altra és no fer un mal us de les seues obres(de segur que moltes colles tenen un fum de partitures guardades, sense haver-les tocat mai o quasi mai). Imagina't que quan Xavi va traure el llibre tocant la dolçaina, tots el fotocopiarem i no el comprarem. Creus que després hagués tret més llibres? Dit tot això i encara que parega contradictori al que pense, sóc partidari de la distribució lliure. Ara bé, quan una cosa és d'algú és eixa persona la que ha de donar el seu consentiment. Espere no haver-te espantat.
Salut, i a seguir fent música. Ah, podries posar quan fareu l'audició? És que m'agradaria escoltar-la.

vicent
Principiant
Entrades: 43
Permalink
Publica Per a: Teoria i llenguatge musical
el: June 6, 2012, 14:17
Cita en la resposta

L'audició, si no m'enganye és el divendres 22 a mitjant vesprada ,supose que alla les 6 o les 7 i crec que la fan /fem en el parc Mestre Ferero. Si t'iteressa, este divendre en classe concretaré els detalls i te'ls diré.
Quant a lo dels drets i passar-se papers, que vols que et diga?.Conestat tu a esta pregunta, " de veritat creus que si tocara una peça sols qui paga els drets per ella, els autors acabarien tenint la fama i el renom que ténen"?.
Ultimament s'ha posat de moda regalar-li al capità, primer tro,al alferes, a la comparsa............... una marxa mora / cristiana o pasdoble amb la qual cosa els autors estan inflant-se a composar, "i no sempre en l'originalitat i qualitat desitjada" hi ha massa obres com per a que totes siguen bones i diferents,Qué toquem sempre la mateixa per no pagar drets ?, Tanmateix com s'han de tocar les noves, encara que no valguen massa, estem deixant de costat les grans compossicion de sempre ( parle de moros i cristians). sé que ells ténen rao però quan no tenien la fama que ténen ara, a que no pensaven igual, quant més gent toque les meues compossicions , mes en donaré a coneixer i més faena tindré.
Per altra banda en els certamens i concursos també se'n estrenen un fum i això de premiar els compossitors per que composen per a dolçaina , no ho tinc jo molt clar, ja que si les fan, és per cobrar-les, ( o en els millor dels cassos per amistat, però els drets per a ells) i si la fan per algun d'estos certamens ja ténen prou premi els qui guanyen.
Altra cosa et diria si es dedicaren a fer obres, sense tindre-les venudes, i es guanyaren la patqueta venen drets d'elles.
Qui treballa ha de cobrar, això no ho discutiré mai.Però tot té un limit , o hi ha que pargar-li a bisbal quan t'arranques per "buleria buleria" en la dutxa?. Ara be, la meua colla compra una peça publicada (15-30 €) quantes vegades la puc tocar? si jo he pagat una part d'eixos drets la puc tocar en altra colla? toque jo sol? si qui la compra es el director poden tocarla tots els grup que ells dirigisca? je et dic que açò de l'Sgae ..... és un no acabar.
Però ja et dic que igual tu que ells teniu rao, si ningu pagara per una obra no composarien, perque ningu viu de la afició ni de la vocació

josep
Novell
Entrades: 6
Permalink
Publica Per a: Teoria i llenguatge musical
el: June 7, 2012, 12:34
Cita en la resposta

Per això et deia que és un tema delicat.
Si jo també pense igual. S'ha montat un negoci rapinyaire al voltant de tot, no sols de la música. Es cobra per tot. Que si compres cds paga canon, si una fotocopiadora també, que si compres un llibre, no pots fer còpies, si compres el windows, sols pots instal·lar-lo en un ordinador, si tens un negoci i poses la ràdio a pagar... Per qualsevol cosa hi ha drets que de vegades et fan pagar així per que sí, i altres pensant que els adquireixes, et ixen amb altres drets. I clar tot açò és un negoci que han montat els polítics de torn junt amb els seus amiguets i on posen per excusa que defenen als autors. Com a anècdota sé que al poble del costat l'sgae va tocar per telèfon a la banda per demanar-li que havien de pagar no sé quants euros pels últims concerts que havien fet. Curiosament l'autor de les obres que van tocar era mestre d'allí. Així que va agafar el telèfon i els va dir que no anaven a pagar, que les obres eren seues, damunt els va dir lo indecents i cara dures que eren ja que es permitien cobrar a la gent per les seues obres, i damunt ell no havia vist mai cap euro per part de l'sgae. Que et pareix? Més sobre l'sgae. Parlant amb la regidora de cultura i festes em comentava el que pagaven a l'sgae. Desglossant el que pagaven per cada grup, per exemple vaig veure que també pagaven pel que tocaven la parella de dolçaina i tabal. No sé per a qui destinaran eixos diners, per al compositor de ramonet, de la manta al coll,... L'ajuntament crec que es va negar a pagar a l'sgae.
Bé al final s'ha desviat el tema, cosa que no pretenia. Millor seguir aprenent i fent música i deixar de banda a aquestos que supose que al final cauran pel seu propi pes, això sí, fent-se amb els diners dels consumidors i aprofintant-se també dels autors.
Ah, tal volta si visquerem en un altre tipus de societat menys consumista, i on es valoraren més les coses i la gent tingués el necessari per viure i no més, trobaríem a gent que composaria simplement per gust, però clar això tal volta siga una utopia.
PD: Si algú vol puc passar-li partitures creades per un dels components de la colla. De segur que es posarà molt content si alguna vegada les escolta per ahí.

Pàgines: [1] 2
Fòrum by cartpauj
Versió: 1.0.34 ; S'ha carregat la pàgina en: 0.023 segons.

 

Els comentaris estan tancats.