El dissabte pasat, vaig estar a Algemesí, en un taller de arranjament de canyes impartit per Sami… constructor de canyes de dolçaina, tarota i sac de gemecs.
No va estar malament, encara que el temps passá i no varem profundir en la práctica….
La majoría del temps varem vore teoría.
Entre les coses que vaig vore, encara que algunes siguen repetitives respecte a informació que ja está publicada en aquest lloc, enumeraré coses importants.
Elecció de la canya
Al comprar una canya, quin dubte hi ha, que lo millor es provarla i saber si ens va a acoplar a nosaltres… per tipus d’enbocadura, per el so del roncat, per formes d’ejecució i per “comoditat” i bona sintonía en la canya al posarla a la boca.
Com que cada vegada es més difícil aquesta posiblitat, busquem uns parámetres estándar per a aproparse el maxim a una canya en garanties.
- Que el aspecte de la canya siga net, no tinga taques de mal assecat o collida fora de temps, ni haja patit cap malaltía procedent de la materia prima.
- Que el resultat de la fabricació de la canya, done com a resultat una canya simétrica, sobre tot mirant el perfil, i comparant la altura i corvatura del pont.
- Que les fibres siguen prou homogenies longitudinalment parlant.
- Que al transllum no claretge mes de uns 8 ó 8.5mm desde la punta de les pales.
- Que la canya tinga les pales simetriques i la resposta al tancarles en els dits, siga simetricament igualada i rápida al obrir.
Tots aquests factors, no t’aseguren una canya de qualitat, però si que poden aproparte al objetiu.
Arranjaments
El meu consell particular, es de sentit comú…. Els seguents arranjaments, es deuen portar a terme, després de haber intentat fer que la canya funcione correctament abans de retocarla….
En l’obertura de les pales,
En el pas d’aire
En la elecció de un tudel de diferents dimensions
En el grau d’humitat de la canya en el momento de la prova.
Tenint en compte el oratge…. Que no es un aspecte que li donem masa importancia i es importantissim.
I sempre en la dolçaina en la que anem a tocar.
En aquesta ocasió, Sami ens va fer una partició virtual de les diferents zones de la canya susceptibles a arranjar.
ATAC: Per a millorar l’atac, es deu treballar la zona alta de la canya sempre posant un anima entre les pales per a rebaixar en molta cura i homogeneitat. Deben tindre en compte, que al transllum, la canya seca, no deu pasar dels 8,5mm de claretat desde la punta. Si baixes d’aquesta mesura, baixes l’afinació de la canya però perds timbre.
DINAMICA: La dinámica (quant apianes la nota arriba un moment que de repent es talla el so), La deben millorar trevallant la zona mitja i alta tirant cap a les aristes laterals.
També es poden trevallar soles les aristes però sense rebaixar apenes. (si per quasolitat ens pasem, en un poc de sort, recuperarem la canya lijant els costats de la canya per a que les aristes tornen a tindre certa consistencia.
BRILLO: Una solución drástica però que pot funcionar, es llevar el fil ferro de la canya, d’aquesta maners, guanyem brillo, però la canya es converteix en una canya més inestable.
La millor maners, es rebaixar la zona baixa cap al pont, respectant al màxim la curvatura del pont si no tenim cap altre problema.
AGUTS: Si una canya esta alta enels aguts, per a baixarlos, deben marcar el pont més de lo que el tenim, si la curvatura de la Caixa de resonancia cap a la punta es molt suau, ferla un poc més pronunciada, no cal dir que molt poc i provant sovint.
BAIXAR AFINACIÓ EN GENERAL: Per a baixar la afinació en general, deben, raspar molt poc…. Si ens pasem, tenim una canya per al fem…. en la part central de la zona mitja mirant mil vegades al transllum.
En acabar, varem parlar del tema de les canyes badaes…. i ningú li doná importancia…. es més, hi hava gent que les buscaba badaes per la seua potencia en el so…. de fet el constructor, en ocasions tiraba a badarles a proposit….
3 respostes a Taller arranjament canyes a Algemesí